طرح جامع مدیریت فضولات دامی جایگاه هاي نگهداري دام شیري، جداسازي کامل بخش جامد کود از فضولات مایع دامی و سیستم کمپوست وخطوط فرآوري کود جامد جهت حل مشکلات محیط زیستی و حل مشکل بو در دامداري لبن

در حال حاضر کود در جایگاه نگهداري دام جمع آوري و پس از انتقال در محیط باز به صورت نواري ریخته و پس از هوادهی توسط ماشین آلات خشک و به فروش و استفاده می شود. با توجه به حجم بالاي کود روزانه در دامداري و رطوبت بالاي کود نیاز به فضاي بسیار بزرگی در حدود 10 هکتار می باشد. بعلاوه فاضلاب بخش شیردوشی از طریق کانالهاي موجود به بخش تصفیه خانه نیز منتقل می شود. ظرفیت تصفیه خانه موجود 150 متر مکعب می باشد. به منظور اصلاح و افزایش راندمان سیستم تصفیه خانه یک سیستم تصفیه پیشرفته در ابتداي سیستم افزوده خواهد شد.
همچنین یکی از عوامل اصلی بوي ناشی از دامداري تجمع کود روزانه جمع آوري شده در دامداري و ذخیره آن در فضاي بسیار بزرگی جهت خشک کردن در فضاي آزاد می باشد. شرکت دامپرروي و کاورزي لبن پس از بررسی و مطالعات و بازدید از نمونه پروژه هاي انجام شده در خارج از کشور از جمله کشور چین که در این بخش به عنوان یکی از کشورهاي پیشرو می باشد، اقدام به عقد قرارد طراحی جهت اجراي سیستم کمپوست ساز سالنی نموده است. با استفاده از این سیستم فضاي مورد نیاز براي خشک کردن روزانه کود در دامداري از 10 هکتار به 6264 متر مربع کاهش خواهد یافت. همچنین کل کود جمع آوري شده در دامداري وارد سیستم کمپوست ترنر سالنی شده و پس از 15 الی 20 روز ار مدار خارج و در خطوط فرآوري کود آماده فروش به بازار خواهد شد. در اثر کمپوست کود بوي ناشی از کود تازه نیز به شدت کاهش پیدا کرده و سبب حذف بو از فضاي دامداري خواهد شد.

مزایا:
1 -حذف جرایم و حل مشکلات محیط زیستی کشور
2 -حذف بوي ناشی از فضولات دردامداري
3 -تولید کود آلی کمپوست شده هضم شدهعاري از هرگونه بیماري و عاري از هر گونه بو
4 -یک بخش بسیار مهم در مدیریت پسماند وتکمیل زنجیره تولید دامداري لبن
5 -اشتغالزایی و کارآفرینی
6 -افزایش ارزش افزوده بر کود خام که تاکنون با دیدگاه معضل محیط زیستی کشور دیده شده است

دکمه بازگشت به بالا