سامانه پایش آلودگی هوای کشور

27 عنوان پروژه سامانه پایش آلودگی هوای کشور
بودجه پروژه هشت میلیارد ریال محل تامین اعتبار سازمان حفاظت محیط‌زیست
شرکتهای همکار در اجرای پروژه صنعت و دانش رهپویان افلاک
توضیح مختصر پروژه

با توجه به اهميت تجميع و یکپارچه سازی اطلاعات پايش آلودگي هوا و پیاده سازی نرم افزار تجمیع داده‌های ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در سطح کشور بصورت برخط، دفتر پایش فراگیر سازمان، جلسات متعددی با شرکت های داخلی و خارجی در این خصوص برگزار نمود و در نهایت با امعان نظر به بهره‌گیری از توان فنی، علمی و اجرایی متخصصین داخلی،  قراردادی  فی مابین شرکت دانش بنیان “صنعت و دانش رهپویان افلاک” که واجد توانمندی‌های لازم در ایجاد سامانه مذکور بود  و معاونت محیط زیست انسانی منعقد گردید. بر این اساس شرکت مزبور متعهد گردید تجميع ، یکپارچه سازی، پردازش و تحلیل داده از ایستگاه‌های پایش کیفی هوا  به صورت برخط را اجرا نماید.

لازم به توضیح است نرم افزار سامانه پایش آلودگی هوای کشور به آدرس aqms.doe.ir  امکان جمع‌آوري کليه داده‌ها و قابليت داده برداري از آنالايزهاي شرکت‌هاي مختلف را دارا مي‌باشد. همچنین  ارسال برخط داده‌های ایستگاه‌های هوا به سازمان‌های ذینفع از طریق وب سرویس از دیگر ویژگی‌های قابل توجه سامانه مذکور محسوب می‌گردد.

در راستای بهبود و ارتقای اطلاع‌رسانی پایش دقیق کیفی هوا به ذینفعان و عموم مردم،  عدد محاسبه شده AQI در هر ساعت برای 24 ساعت گذشته محاسبه می‌گردد، بطوریکه در طول شبانه روز 24 بار عدد AQI بروز می‌گردد تا در هر ساعت بصورت برخط وضعیت کیفی هوا قابل گزارش‌گیری باشد و قابلیت تنظیم گزارش بصورت جداول ميانگين ساعتی، روزانه، ماهانه ، فصلي و سالانه غلظتی كليه پارامترهاي آلاينده در كشور به تفكيك ايستگاه‌ها در هر استان در بازه‌های زمانی مختلف به طور مكانيزه و مستمر از سامانه قابل دريافت می‌باشد. ضمنا جداول تعداد روزهاي سالم، پاك، ناسالم ، بسيار ناسالم و خطرناك به تفکیک ایستگاه و استان در کل کشور بر حسب شاخص AQI و همچنین تعداد آنالايزرهاي ايستگاه هاي فعال و غير فعال كشور به تفكيك استان بر روی سامانه مشخص می‌باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا