احداث مدول اول واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند به ظرفیت 10 تن در روز

۴ عنوان پروژه احداث مدول اول واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند به ظرفیت 10 تن در روز
بودجه پروژه چهل و هشت میلیارد ریال محل تامین اعتبار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان  و مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی
شرکتهای همکار در اجرای پروژه شرکت تامین سرمایه بامداد Arse Pars Industry Development Engineering
خروجی های پروژه تولید هیدروکربن با قابلیت صادرات

تولید کک و ارزیابی کیفیت آن و موارد قابل استفاده از این محصول

اخذ مجوز صادرات محصولات تولیدی
اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی محاسبه کیفیت و کمیت محصولات تولیدی برای اولین بار در کشور
توضیح مختصر پروژه

پسماند جامد شهری شامل دو بخش اصلی است. بخش اول مواد ارگانیک یا باقیمانده مواد غذایی است و بخش دوم مواد غیرارگانیک که شامل مواد پلاستیکی و نفتی است. پس از جداسازی این دو بخش در کارخانه پردازش پسماند، بخش غیرارگانیک که عموما شامل مواد نایلونی و پلاستکی و منسوجات است می تواند با استفاده از روش­های به روز همچون پیرولیز به محصولات ارزشمند دیگری تبدیل شود. در فرآیند پیرولیز مواد پایه کربنی در مجاورت گرما و نبود اکسیژن (حرارت غیر مستقیم) تجزیه شده و به روغن پیرولیزی، گاز و کک تبدیل می­شود. در فرآیند پیرولیز بسته به سرعت و دمای فرآیند، امکان تشکیل مواد در هر سه فاز مایع، جامد و گاز وجود دارد. مواد جامد پدید آمده در این فرآیند کک می‌باشد. بخار تولیدی پس از چگالش تحت عنوان روغن پیرولیزی به واحد پالایش منتقل می­گردد و پس از پالایش در واحد جداسازی (برج تقطیر) به برش­های سبک، سنگین و میانی (بسته به نیاز) و در محدوده مشخصات نزدیک به گازوئیل و بنزین تبدیل می شوند.

تولید گازوئیل از پسماند به روش پیرولیز به عنوان روش صحیح مدیریت بخش غیرارگانیک پسماند منطبق بر اهداف توسعه پایدار است. بگونه­ای که در کنار تولید سوخت جامد مشتق از پسماند علاوه بر کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از دفن پسماند، تولید انرژی نیز صورت می­پذیرد. از طرف دیگر، هزینه سرمایه گذاری این طرح در مقایسه با نیروگاه زباله سوز بسیار کمتر است و بدلیل مدولار بودن راکتورهای پیرولیز در ظرفیت­های 10 تا 20 تنی، امکان توسعه و بهبود گام به گام آن وجود دارد.

در فاز اول با توجه به اینکه اجرای طرح پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند در کشور تاکنون اجرایی نشده است، با هدف پاسخگویی به سوالات اداره کل محیط زیست و اخذ مجوزات زیست محیطی و همچنین تدوین رویه اجرایی صادرات محصول، یک واحد با ظرفیت 10 تن در روز اجرایی میگردد.

دکمه بازگشت به بالا