خبرنامه ها

ارایه پیش نویس آیین نامه اجرایی واردات، صادرات و ترانزیت پسماندها براساس مفاد کنوانسیون بازل

سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به ضرورت اهتمام ویژه به اهمیت نظارت و کنترل نقل و انتقالات فرامرزی پسماندهای مشمول کنوانسیون بازل به دلیل خطرناک بودن آنها، پیش نویس آیین نامه اجرایی واردات، صادرات و تزانزیت (عبور) پسماندها براساس مفاد کنوانسیون مذکور را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» پیرو عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون مرزی مواد زاید زیان بخش و دفع آنها (مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۷۱/۶/۳۱)، هرگونه حمل و نقل برون مرزی پسماندهای ویژه (خطرناک) و سایر پسماندها یا از طریق کشور در چارچوب قوانین و مقررات کنوانسیون بازل انجام می شود.

این کنوانسیون در ۲۲ مارس سال ۱۹۸۹ توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و در پاسخ به نگرانی کشورهای درحال توسعه به دلیل محدودیت توانایی های فنی و مالی آنها جهت مقابله با انباشت غیرقانونی پسماندهای خطرناک به تصویب کشورهای عضو سازمان ملل رسید و در ۵ می سال ۱۹۹۲ در جهام لازم الاجرا شد. تعداد ا عضای کنوانسیون درحال حاضر ۱۸۸ کشور است. در این ارتباط، معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذیصلاح کشور برای کنوانسیون مذکور می باشد.

لازم به ذکر است پیگیری و اجرای کلیه مفاد کنوانسیون بجز صدور مجوزهای واردات – صادرات و ترانزیت پسماندها از طریق دفتر مدیریت پسماند انجام می شود و صدور مجوزهای مذکور براساس دستورالعمل ها و رویه های اعلام شده و منطبق بر مفاد کنوانسیون توسط دبیرخانه مربوطه مستقر در معاونت محیط زیست انسانی و با تأیید نهایی مرجع ذیصلاح صورت خواهد گرفت.

براین اساس، سازمان حفاظت محیط زیست پیش نویس »آیین نامه اجرایی واردات، صادرات و ترانزیت پسماندها براساس مفاد کنوانسیون بازل» را که در کمیته تخصصی ذیل کارگروه ملی پسماند با حضور نمایندگان دستگاه های ذیربط شامل وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت (دفاتر مقررات صادرات و واردات و دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی)، راه و شهرسازی، امور خارجه و گمرک در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ تهیه و تدوین شده است را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت  ارایه کرده است.گفتنی است پیشنهاد مذکور هم اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در دست بررسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − ده =

دکمه بازگشت به بالا