خبرنامه ها

زایش تولید از دل پسماند

پسماندها ثروت نهفته شهری و صنعتی هستند که بازیافت آنها علاوه‌بر کمک به کاهش آلودگی محیط‌زیست، هزینه‌های تولید در برخی بخش‌ها پایین می‌آید.

پسماندها ثروت نهفته شهری و صنعتی هستند که بازیافت آنها علاوه‌بر کمک به کاهش آلودگی محیط‌زیست، هزینه‌های تولید در برخی بخش‌ها پایین می‌آید. یکی از پرسش‌هایی که ذهن هر فردی را به خود مشغول می‌کند، چرایی این مسئله است. گاهی حتی شنیده می‌شود برخی کشورهای صنعتی مبادرت به واردات پسماند از سایر کشورها کرده و حتی عجیب‌تر از آن به‌عنوان ثروت نام می‌برند. بخشی از تولید در دل این پسماندها نهفته است.

اقداماتی برای بازیافت پسماندها

از دیگر اقدامات شهرداری برای کاهش پسماندهای خانگی، کود کمپوستی است که از زباله‌های شهری در مرکز دفن تولید می‌شود. این کود استانداردسازی و به مصارف فضاهای سبز بوستان‌های سطح شهر می‌رسد. درباره پسماندهای صنعتی هم براساس قانون مسئولیت آن با خود تولیدکنندگان بوده و شهرداری گنجایش این را ندارد که پسماند صنعتی را هم دریافت کند.
براساس ابلاغیه سازمان ملی حفاظت محیط‌زیست شهرداری در این‌باره مسئولیتی ندارد. در نهایت هم درباره پسماندهای بیمارستانی باید گفت این زباله‌ها به محل دفن آورده می‌شوند و براساس توافقی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده پسماندهای عفوفی ابتدا بی‌خطرسازی می‌شوند و در آن زمان شهرداری می‌تواند آنها را دریافت کند و باز هم در محل دفن در کنار پسماند خانگی قرار نمی‌گیرد.

فاصله تا وضعیت مطلوب

حسن پسندیده، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان ملی حفاظت محیط‌زیست: درحال‌حاضر موضوع ساماندهی و مدیریت پسماندها به‌لحاظ آثار سوء محیط‌زیستی ناشی از توجه نکردن به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و بکارگیری فناوری‌های مناسب، عدم‌فرهنگ‌سازی برای مشارکت مردمی در دهه‌های گذشته از اولویت‌های اساسی محیط‌زیست و نهادهای ذی‌ربط و مسئول است.ایجاد تاسیسات تبدیل زباله شهری به انرژی در کشور از ۴ کارخانه و نیروگاه زباله‌سوز استفاده می‌شود. در حال‌حاضر ظرفیت پذیرش پسماند در تهران ۲۰۰ تن در روز و ۳ مگاوات تولید برق، نوشهر ۲۰۰ تن در روز و ۳ مگاوات برق بوده که در حال بهره‌برداری هستند. دو نیروگاه در ساری و رشت با پذیرش ۴۵۰ تن در روز و ۷ مگاوات، ۶۰۰ تن در روز و ۹ مگاوات برق در حال احداث است که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند. البته برای حمایت تاسیس نیروگاه زباله‌سوز و خرید تضمینی برق، قانون خوبی با عنوان قانون کمک به ساماندهی مدیریت پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی به تصویب رسیده است.

بنابر این گزارش در کشور برنامه‌ها تا نقطه مطلوب در حوزه مدیریت انواع پسماندها فاصله بسیار دارد. برنامه‌های در دست اجرا پاسخگوی حجم بالای انواع زباله‌های تولید شده نبوده، علاوه‌بر اینکه مدیریت پساندهای صنعتی برعهده تولیدکنندگان گذاشته شده که در این‌باره می‌توان عنوان کرد در حوزه بازیافت آن تقریبا هیچ کاری انجام نشده است. برخی به شکل محدود اقداماتی داشته‌اند اما با توجه به حجم این زباله‌ها باید گفت تا شرایط نسبتا مناسب هنوز فاصله دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا